dinsdag 17 juni 2014

Insectenhotel

Ik wilde al een tijdje zelf een insectenhotel maken, maar op de een of andere manier kwam het er nooit van om eraan te beginnen. Wel verzamelde ik al de spulletjes om het te gaan vullen: dennenappels, holle stengels, mooie rechte dunne takjes, scherven van kapotgevroren potten... afgelopen zondag ben ik er dan toch maar aan begonnen. Ik ben niet zo'n pietje precies met knutselprojecten, meestal gaat het meer van z'n hatseflats, en kom ik gaandeweg wel tegen wat er misschien slimmer kon. Eerst zaagde ik dus wat  plankjes van oude pallets zo'n beetje op maat, en timmerde er een bak met vakjes van. Beetje schots en scheef, maar daar hou ik wel van. Het moet ook een tikje organisch aandoen tenslotte.
Tip 1: Timmeren is leuk, maar als je met niet helemaal kaarsrechte plankjes werkt, zijn een paar schroeven op de cruciale verbindingen erg handig. Die zijn dus achteraf nog in de hoeken gedraaid.

Daarna moesten de vakjes gevuld worden. Dat was nog best een klus, want al die stokjes bijvoorbeeld moesten wel ongeveer dezelfde maat hebben... Mijn hotel  is niet zo heel groot, ongeveer 50 bij 45 bij 15 cm, maar het viel me toch tegen hoeveel er in zo'n vakje ging voordat het "vol"  was. Je hebt dus best wat vulling nodig. En al het op maat knippen/zagen kost ook best veel tijd.
Tip 2: Ga ervan uit dat het net wat meer tijd kost dan je eigenlijk had gedacht :)

Het viel ook niet mee om bijvoorbeeld de takjes die haaks in het vakje staan daar goed in te krijgen.
Tip 3: Maak eerst handzame bosjes die je op de een of andere manier vastzet (ik gebruikte stukjes wc-rol) en druk de bosjes dan tegen elkaar aan in het vakje tot de boel zo'n beetje klem zit.

En toen alle vakjes dan eindelijk mooi gevuld waren, propte ik nog stro in de lege hoekjes, en spande ik er een stuk kippengaas voorlangs wat ik op alle randen heb vastgeniet. Ziehier het resultaat, ik ben er in elk geval blij mee:


Gebruikte materialen:
4 planken van een oud pallet
stukje kippengaas
restje triplex voor de achterkant
dennenappels
potscherven
boomschors
holle stengels (pluimpapaver in dit geval)
dunne takjes en pitriet
paar handen stro
stukken hout waarin gaten van 4, 6 en 8 mm zijn geboord
paar spijkers en schroeven

Minimaal nodig gereedschap:
zaag
hamer en/of schroevendraaier
niettang
snoeischaar

3 opmerkingen:

  1. supermooi gehatseflatst ! ik vind hem goed en origineel..nu nog bewoners scoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, zo een wil ik ook! Ben benieuwd of het inmiddels bewoond is...

    BeantwoordenVerwijderen