donderdag 24 april 2014

Update

Zo, was ik even een tijdje niet aan bloggen toegekomen! Maar ik ben er nog hoor... er is alleen steeds zo weinig om te laten zien. Straks, als de tuin almaar groener wordt, ga ik vanzelf weer vaker een verslagje maken. Eens zien, wat heb ik allemaal wel gedaan de afgelopen weken...
24/4/14

Bij een stevige storm begin van de maand was de tunnelkas beschadigd geraakt, een van de hoeknaden was tot een meter hoog ingescheurd. We hebben daarom het buizenstelsel versterkt met wat planken, en daar de boel weer aan vastgeniet. Nu staat ie als een huis, maar volgende winter kan hij natuurlijk niet meer zomaar ontmanteld worden... Maar zien hoe lang hij het nog volhoudt dan, en sparen voor een "echte"  kas.


ontkiemende boontjes
Afgelopen weekend heb ik de tomatenplanten die thuis wat in de weg begonnen te staan vast verhuisd naar de tunnel, zodat ze vast wat kunnen wennen. De meeste tomaten wil ik buiten uitplanten, dus die kunnen de grond nog niet in. Een paar binnentomaten heb ik wel al geplant in de tunnel, Marmande, Roma en Coeur du boeuf. Verder staan de stamboontjes daar een voorsprongetje op te bouwen, paarse boontjes zijn het. Ik hoop de slakken te slim af te zijn door de planten eerst wat groter te laten groeien voordat ik ze in de grond zet.




Snijbiet
De stokbonen heb ik ook net van 't weekend voorgezaaid, die kunnen dan strakjes bij de stokken geplant worden. Tussen de bonenstokken heb ik al wat sla gezaaid en geplant.
De snijbiet die van vorig jaar over is gebleven, heb ik maar eens stevig opgeschoond. Alle grote, aangevreten bladeren zijn naar de composthoop verhuisd, en de tientallen slakken die ik daarbij tegenkwam zijn jammerlijk aan hun einde gekomen. Van wat er nu nog staat pluk ik af en toe de jonge blaadjes, en ik hoop er straks zaad van te kunnen winnen. Er staat van alle kleurtjes nog wat, geel, rood, roze en wit.


Appelbloesem
Verder was de voorgezaaide mais ook bezig uit de potjes te groeien (nouja, de wortels dan. bovengronds viel het nogal mee), dus die heb ik gisteren uitgeplant. Het plan is om er een drie-gezusters-constructie van te maken met de verschillende droogbonen die ik laatst bij Reclaim the Seeds heb gekregen. Als de mais vast een paar weken groeit, kunnen na ijsheiligen de boontjes erom heen gezaaid worden, zodat ze in de maisplanten kunnen klimmen. De slakken hebben vannacht de helft van m'n pompoen-zaailingen opgegeten, maar als ik er nog een paar overhoud, worden die dan ook bij de mais en bonen geplant.


Yacon
En verder... de eerste aardappelplanten zijn boven, de wortels en bietjes komen goed op, de nieuw geplante appelboompjes lijken goed te zijn aangeslagen (al doet de ene het iets uitbundiger dan de andere), en kijk eens hoe mooi m'n yacon het doet in z'n ienie-mini-potje! Die mag eigenlijk ook pas na ijsheiligen de grond in, maar ik ga 'm dit weekend toch maar uitplanten. Ik zet er wel een cloche overheen, dan redt 'ie het vast wel. Verder komen overal ook de bloemen weer boven, goudsbloemen, phacelia, borage, oostindische kers en natuurlijk de klaprozen hebben zichzelf goed verspreid. Het meeste op plaatsen waar ik ze liever niet heb, maar een aantal laat ik wat groter groeien met het doel ze straks te verplaatsen naar plekjes waar ze me niet in de weg staan.

Gisteravond hadden we hier een enorm noodweer, er viel in een half uur wel 50 (!) mm regen! Ik was dan ook bang dat er wel het een en ander beschadigd of weggespoeld zou zijn in de tuin. Maar toen ik vanmiddag ging kijken, bleek alles er keurig bij te liggen. Doordat ik op alle bedden een mulchlaag van compost heb liggen, was de grond niet eens dichtgeslagen. Dus terwijl iedereen druk aan het schoffelen was om z'n grond weer wat los te krijgen, liep ik een rondje door de tuin, en kon alleen maar concluderen dat het er prima bij lag. Zelfs de net gisteren verplante koolplantjes lagen niet plat. Nou alleen maar hopen dat al dat vocht niet leidt tot een explosie van slakken.... gelukkig heb ik volgende week vrij, kan ik elke dag op jacht.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag weer! Ik had net gister 2 tomatenplanten op de tuin uitgeplant, en ook wij kregen flink onweer en regen....vanmorgen stonden ook die er gewoon prima bij!
    Ik sla ijsheiligen over dit jaar, alles gaat volgende week de grond in..vandeweek was op het nieuws dat we een maand vooruit lopen...dus 25 mei nu...whahah....fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat je tomaten het overleefd hebben! Je had ze ook mooi ingepakt, zag ik :). Ik probeer me nog even in te houden met uitplanten, je moet niet vergeten dat ik een goeie 200 km noordelijker zit dan jij, dat scheelt best hoor! Maar m'n handen jeuken wel... :)

      Verwijderen